Arjen teknologisoituminen
Elämme teknologisen vallankumouksen aikaa, jonka merkitys
ihmisille sanotaan olevan yhtä suuri kuin aikoinaan höyryvoiman keksiminen.
Teknologian etenemistä perustellaan sen vaikutuksilla talouteen ja
kilpailukykyyn. Sen nähdään vapauttavan ihmistyövoimaa siten, että pystymme
suuntaamaan työtämme oleellisiin tehtäviin, joita kone ei voi tehdä. Ihmisten
arjessa teknologisoituminen on toteutunut nopeasti ja ulottuu vähitellen
kaikille eri elämänalueille. Emme osaa enää kuvitella arkea, jossa ei olisi
erilaisia koneita ja laitteita tai jatkuvaa yhteyttä verkkoon. Päivittäisessä
selviytymisessämme käytämme teknologiaa niin työssä, asumisessa, kotitöissä,
liikkumisessa kuin vapaa-ajalla.
Teknologian käyttö tuottaa sekä tarkoituksellisia että
tarkoituksettomia seurauksia. Usein teknologisoitumisen vaikutuksia mitataan
tiettyyn yksittäiseen tekniseen ratkaisuun liittyen. Vaikutusten mittaamisessa
korostuvat taloudelliset ja tehokkuutta korostavat mittarit. Vähemmälle
huomiolle jäävät teknologisoitumisen tarkoituksettomat seuraukset, jotka
muodostuvat usein pitkällä aikavälillä ja joiden yhteyttä teknologiaan on
vaikeampi todentaa.
Harvemmin tutkitaan teknologisoitumisen seurauksia ihmisten
arkeen ja hyvinvointiin. Arjen teknologisoitumisen nähdään muuttavan instituutioita,
vuorovaikutusta, ihmissuhteita, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Ihmisten
arjessa virtuaali- ja reaalimaailma muodostavat yhä vuorovaikutteisemman
kokonaisuuden, jonka vaikutuksia ei vielä tunneta hyvin. Kestävän teknologisen
kehityksen toteutumisen näkökulmasta tulisi tarkastella yhteiskunnan ja
ihmisten arjen teknologisoitumisen taloudellisia, sosiaalisia ja ekologisia
vaikutuksia sekä lähitulevaisuudessa että pitkällä aikavälillä.
Sosiaalityön mahdollisuudet
Toimintaympäristön muutokset ja ihmisten arjen
teknologisoituminen nousevat keskeiseksi tulevaisuuden haasteiksi
sosiaalityössä. Haasteet liittyvät muihin sosiaalityön tulevaisuuden
muutostarpeisiin, joiden taustalla ovat sosiaali- ja terveydenhuollon
käytäntöjen integroituminen ja lainsäädännön sekä sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelurakenteen muutokset. Haasteet tulisi ymmärtää myös siitä näkökulmasta,
että sosiaalityössä tulee tuntea ihmisten arkea ja sen muutoksia. Arjen
teknologisoituminen vaikuttaa sosiaalisten ongelmien uudelleenmuotoutumiseen,
uudenlaisten verkossa toteutuvien sosiaalisten ilmiöiden syntymiseen sekä
virtuaali- ja reaalimaailman vuorovaikutteisuuteen ihmisten arjessa.
Sosiaalityössä teknologia tulee nähdä mahdollisuutena, joka
parhaimmillaan tuottaa uudenlaisia työvälineitä sosiaalityön toteuttamiseen
sekä sosiaali- ja terveydenhuollon integroitumiseen. Sosiaalityön tavoitteena
on käyttää teknologiaa työvälineenä siten, että se tukee ihmisten
toimintaedellytyksiä ja selviytymistä arjen elämäntilanteissa sekä vahvistaa
hyvinvointia tukevia olosuhteita. Näkökulma on ihmislähtöinen ja korostaa
teknologian positiivisia vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin.
Parhaimmillaan teknologian käyttö sosiaalityössä tukee
ihmisten selviytymistä, vahvistaa heidän toimijuuttaan omassa
elämäntilanteessaan ja elinympäristössään, tuottaa sosiaalista tukea ja
yhteisöllisyyttä sekä luo uudenlaisia osallisuuden ja vaikuttamisen
mahdollisuuksia. Sosiaalityön haasteena on huomioida asiakkaiden yksilöllisyys.
Asiakkailla on erilaisia ongelmia, voimavaroja selviytyä ja heidän
elämäntilanteensa ovat erilaisia. Sosiaalityössä tulee selvittää
yksilökohtaisesti voidaanko juuri tätä asiakasta tukea käyttäen sähköisiä
palveluita tai teknologiaa soveltavia työvälineitä. Eettisten periaatteiden
mukaan etenkin heikoimmassa asemassa olevien ihmisten mahdollisuudet
tiedonsaantiin ja sähköisten palveluiden käyttöön nousee haasteeksi, jolloin
ohjaus kasvokkaisiin palveluihin on tärkeää.
Teknologian käyttö nivoutuu sosiaalityössä ehkäisevään,
kuntouttavaan, yhteisöjä tukevaan ja rakenteelliseen työhön. Etenkin
ehkäisevässä ja rakenteellisessa sosiaalityössä teknologia avaa uudenlaisia
mahdollisuuksia, mutta myös korjaavassa työssä on kokeiltu erilaisia
mahdollisuuksia käyttää teknologisia sovelluksia osana asiakasprosessia.
Teknologian kehittäminen, siten että se tukee sosiaalityön
tehtäviä, tavoitteita ja etiikkaa, edellyttää tutkimuksen ja käytännön
vuoropuhelua, sosiaalityön tietoperustan ja metodien soveltamista sekä
asiakkaiden osallisuuden vahvistamista. Sosiaalitieteellisen tutkimuksen
kohteina ovat teknologian sosiaaliset ilmiöt sekä sosiaaliset vaikutukset
ihmisten arkeen ja hyvinvointiin. Tutkimuksen avulla pyritään tarkastelemaan
teknologisoitumista käyttäjätasoa syvemmin ja huomioimaan teknologisoitumisen
vaikutukset ihmisten elämäntilanteisiin ja selviytymiseen.
Ihmislähtöinen ja yhteistoiminnallinen kehittäminen
Sosiaalityön haasteena on siirtyä vahvemmiksi toimijoiksi
teknologian kehittämisessä, jotta teknologia mahdollistaa sosiaalityön
tekemisen sosiaalityön tavoitteiden, tehtävien ja etiikan näkökulmasta.
Ihmislähtöisessä kehittämisessä tulee huomioida teknologian vaikutukset
sosiaalityöntekijöiden työhön, työntekijän ja asiakkaan suhteeseen, rooleihin
ja laajemmin sosiaalityön muihin toimintakäytäntöihin samoin kuin teknologian
vaikutukset ihmisten hyvinvointiin ja elämäntilanteeseen.
Kestävän kehityksen näkökulmasta teknologian suunnittelu,
käyttöönotto ja arviointi edellyttävät monialaista ja -tieteistä yhteistoimintaa,
jossa jo suunnitteluvaiheessa huomioidaan eri toimijoiden näkökulmat ja jossa
yhteistoiminnallisessa prosessissa tuotetaan uudenlaisia ratkaisuja. Kestävän
kehityksen näkökulma vahvistuu sekä dialogissa että uudenlaisen toiminnan
kokeiluissa. Sosiaalityöntekijöiden roolina verkostomaisessa
kehittämisprosessissa on nostaa keskusteluun teknologiaan liittyvä sosiaalinen
ulottuvuus ja sosiaaliset vaikutukset.
Muodostamalla eri ammattilaisten välille ja organisaation
rajapinnoille verkostoja, joissa eri alojen toimijoiden tieto ja osaaminen
yhdistyvät, voidaan varmistaa kokonaisuus, joka tuottaa kestävää teknologista
kehitystä sekä vastaa ihmisten tarpeisiin kokonaisvaltaisesti.
Maarit Kairala
Kirjoittaja on eSosiaalityön maisterikoulutuksen projektipäällikkö/yliopisto-opettaja.
eSosiaalityön mahdollisuudet -blogi
Facebook-ryhmä: eSosiaalityön mahdollisuudet
Twitter: @eSosiaalityo
eSosiaalityön maisterikoulutuksen verkkosivut
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Voit kommentoida kirjoitusta omalla nimelläsi, käyttäjätunnuksellasi tai anonyymisti.
Kiitos osallistumisesta keskusteluun!