Sosiaalityö digitalisaatiossa vaatii monipuolista eettistä pohdintaa
Digitalisaatio etenee vähitellen myös sosiaalipalveluissa ja sosiaalityössä.
Sähköinen, tietojärjestelmiin liittyvä asiakirjahallinto kehittyy ja
yhdenmukaistuu. Sähköisen asioinnin mahdollisuudet ovat monipuolistuneet ja
lisääntyneet. Tutkimuksen näkökulmasta
Sosiaalityön tutkimuksen päivillä helmikuussa 2017 aiheena oli ”Sosiaalityö digitalisoituvassa
maailmassa”.
Digitalisaation konteksti on siten erittäin ajankohtainen myös sosiaalityössä.
Sosiaalityön tutkimuksen päivien yhteydessä kuultiin lukuisia upeita
puheenvuoroja, joissa myös eettistä ulottuvuutta nostettiin esille. Näin
tapahtui muun muassa sosiaalityön digitalisaation tutkijoitten, Faye Mishnan ja
Camilla Granholmin toimesta. Sirpa Kuusisto-Niemi totesi puolestaan
sosiaalihuollon asiakastietojen hyödyntämistä käsitelleessä työryhmässä omaan
tutkimukseensa perustuen, että suomalaisessa keskustelussa eettinen pohdinta on
jäänyt toistaiseksi kansainvälistä kontekstia vähäisemmälle huomiolle.
eSosiaalityön maisterikoulutus -hankkeen opettajien ja opiskelijoitten päivien
aikana eri työryhmissä käyttämissä puheenvuoroissa
korostettiin esimerkiksi vaadetta sosiaalityöntekijöitten aktiiviseen
toimijuuteen digitalisaatiossa, monipuolisen tietojärjestelmiä hyödyntävän
tiedonmuodostuksen tarvetta, sekä ymmärrystä siitä että digitalisaation myötä
sosiaalityön kohteena oleva sosiaalinen ulottuvuus on muuttunut ja
monimuotoistunut.
Digitalisaatiota voi hyödyntää ennaltaehkäisevässä työssä, asiakastyössä
sekä rakenteellisessa sosiaalityössä
Sosiaalityönkin asiakkailla on nykyisin, vaikkakin käytännössä
vaihtelevasti, käytössään erilaisia tapoja ottaa yhteyttä
sosiaaliviranomaisiin, mahdollisuus hakea palveluja sähköisesti, seurata omaa
prosessiaan, antaa palautetta ja esimerkiksi valita oma palveluntuottajansa
sähköisen palvelusetelin avulla. Myös sosiaalisen median sovelluksia on jonkin
verran hyödynnetty, erityisesti varsinaisen asiakaskohtaisen työn ulkopuolella
ennaltaehkäisevässä ja rakenteellisessa sosiaalityössä, joitten näkökulmasta
sosiaalinen media tarjoaakin sosiaalityölle muun muassa mahdollisuuksia
avoimempaan vuorovaikutukseen kansalaisten ja päättäjien kanssa sekä
monipuolisia tiedottamisen kanavia. Kansalaisille sosiaalinen media tarjoaa
mahdollisuuksia oman hyvinvointinsa vahvistamiseen esimerkiksi informaation
hankkimisen tai erilaisiin voimaannuttaviin yhteisöihin ja vertaisryhmiin
hakeutumisen kautta. Kuten edellä jo todettiin, etenevässä digitalisaatiossa
erityinen eksplisiittinen eettinen keskustelu on kuitenkin jäänyt melko vähälle
[1]. Eettisen näkökulman esille nostamista voidaankin pitää sosiaalityön
erityisenä osaamisalueena ja vastuuna.
Sekä digitalisaatio että sitä koskeva eettinen keskustelu menevät
vähitellen eteenpäin
Digitalisaatio on edennyt sosiaalihuollossakin jo pitkään. Kehityskulkua
voidaan kuitenkin luonnehtia hitaahkoksi, jonka etenemiseen ovat vaikuttaneet
muun muassa juridiikkaan ja tietoturvallisuuteen liittyvien taustojen
varmistamisen ensisijaisuus. Pikku hiljaa asiat ovat kuitenkin menneet
eteenpäin, eri ulottuvuuksilla. Digitalisaatioon on kiinnitetty huomiota muu
muassa lainsäädännössä, mikä on tietysti myös eettisesti perusteltua.
Talentia on maaliskuussa 2017 julkaistuissa päivitetyissä sosiaalialan
ammattieettisissä ohjeissaan [2] kiinnittänyt erillistä huomiota myös
digitalisaation kontekstiin. Ammattieettisissä
ohjeissa korostetaan, että suurten yhteiskunnallisten muutosten keskellä
sosiaalityön eettinen ja kriittiseen reflektioon perustuva pohdinta on
entistäkin tärkeämpää. Ohjeissa korostetaan myös, miten digitalisaatio yhtäältä
tuottaa sosiaalityölle ja sen asiakkaille paljon mahdollisuuksia, mutta samalla
myös haasteita, esimerkiksi juuri etiikan näkökulmasta. Ohjeissa korostetaan
sosiaalialan ammattihenkilöitten eettistä velvollisuutta kiinnittää huomiota
siihen, millaiset asioimisen ja toimimisen tavat, digitaaliset vai
reaalimaailman kasvokkaiset, ovat kullekin asiakkaalle missäkin tilanteessa
sopivimmat [myös 3]. Erilaisia välineitä ja toimintaympäristöjä voidaan
sosiaalityössäkin hyödyntää joustavasti kulloistenkin tarpeitten mukaan,
eivätkä ne ole toisiaan poissulkevia vaan harkinnan perusteella myös
yhdistettäviä. Camilla Granholm (mt.) on sanoittanutkin väitöstutkimuksessaan
ilmiötä kuvaavaksi käsitteeksi sulautetun sosiaalityön (blended social work).
Faye Mishna ym. [4] ovat sosiaalityöntekijöiden
haastatteluihin perustuvassa tutkimuksessaan tulkinneet digitalisoituvassa
sosiaalityössä vallitsevan tällä hetkellä niin sanotun harmaan etiikan alueen
(”grey ethical zone”), muun muassa koska teknologia on kehittynyt niin
nopeasti, ettei sosiaalityö ole eettisine ynnä muine ohjeistuksineen pysynyt
tämän kehityksen perässä. Sosiaalityöntekijät kuvasivat mainitussa
tutkimuksessa muun muassa hankaluutta taata asiakkaan asian luottamuksellinen
käsittely verkkoympäristössä, sekä vaikeuksia vetää rajoja työajan ja
henkilökohtaisen vapaa-ajan välille verkkovälitteisiä kanavia käytettäessä.
Digitalisoituvaa sosiaalityötä koskevat samat arvot
kuin perinteistä sosiaalityötä
Etiikka perustuu yhteisesti jaettuihin arvoihin.
Sosiaalialan keskeisiä arvoja ovat yksityisyys, luottamuksellisuus, ihmisarvon
ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen, itsemääräämisoikeus, osallisuus, ihmisen
kokonaisvaltainen huomioiminen, voimavaraperustaisuus ja sosiaalinen
oikeudenmukaisuus. Osallisuuden tavoite on viime vuosina vain vahvistunut
sosiaalityötä koskevissa keskusteluissa. Oikeudenmukaisuuteen sisältyy muun muassa
negatiivisen syrjinnän estäminen, erilaisuuden huomioiminen ja kunnioittaminen
sekä voimavarojen yhdenvertainen jakaantuminen. Sosiaalialan ammattietiikkaan
kuuluu myös asiakkaitten hyvä kohtelu, sekä lakiin perustuvuus.
Etiikka leikkaa läpi sosiaalialan työtä ja
sosiaalityötä. Sosiaalialan arvot ja eettiset periaatteet tulee ottaa huomioon
myös digitalisaatiossa. Eettistä arviointia on tehtävä jo digitaalisia
palveluja suunniteltaessa. On muun muassa pohdittava miten asiakkaan
yksityisyys taataan tai luottamuksellinen suhde mahdollistuu suunnitellussa
palvelussa. On myös mietittävä, toteutuuko asiakkaan aito osallisuus ja
itsemääräämisoikeus, vai asioiko joku säännönmukaisesti hänen puolestaan. Toki
puolesta asioiminenkin on asianmukaisella valtuutuksella mahdollista, mutta
tällaisiin tilanteisiin tulee kiinnittää aivan erityistä huomiota, jotta
jokaisella on mahdollisuus olla niin itsenäinen ja autonominen toimija kuin
mahdollista. Tarvittava eettinen harkinta ei useinkaan ole yksinkertaista.
Sosiaalialalla ja sosiaalityössä on otettava myös huomioon ihmisten erilaiset
teknologiasuhteet ja digitaaliset taidot. Asiakkaan kansalaisuuden toteutumisen
digitalisaatiossa ja digitalisoituvassa sosiaalihuollon palvelujärjestelmässä
tulisi olla myös osa eettisesti kestävää palvelutarvearviota ja asiakassuunnitelmaa.
Myös Talentian ammattieettisissä ohjeissa kehotetaan sosiaalialan työntekijöitä
kiinnittämään erityistä huomiota niihin, jotka ovat vaarassa digisyrjäytyä
meneillään olevassa kehityksessä.
Sosiaalityö perustuu tietoon. Tutkimusperusteisuus on
keskeinen osa sosiaalityön digitalisaatiota ja sen tietoista, harkittua,
eettisesti kestävää kehittämistä. Sosiaalityön tutkimuksessa on tähänkin saakka
korostettu sitä, että siinä on yleisen tutkimuseettisen normiston ja
ohjeistuksien lisäksi huomioitava etiikka laajemmin, sosiaalityön arvojen
näkökulmasta. Digitalisoituvan sosiaalityön tutkimuksessa on tutkimusaiheesta
ja -asetelmasta riippuen pohdittava tarvittavalla tavalla myös digitaalista
ympäristöä erityisenä tutkimuskohteena, tutkimuksen toteuttamisympäristönä tai
tutkimuksessa käytettävien aineistojen lähteenä.
Eettinen pohdinta on osa sosiaalityön osaamista ja
asiantuntijuutta
Eettinen ja arvo-osaaminen ovat osa sosiaalityön
osaamista, joka leikkaa läpi kaikkia muita sosiaalityössä tarvittavia
osaamisalueita. Eettinen pohdinta teknologisoitumisen ja digitalisaation
näkökulmasta on puolestaan osa niin sanottua sosiaalityön laaja-alaista
teknologiaosaamista, jota olemmekin korostaneet meneillään olevassa eSosiaalityön
maisterikoulutus -hankkeessa.
On aika nostaa laajemminkin etiikka keskiöön
puhuttaessa digitalisaatiosta. Sosiaalityön tulee toimia tässä keskustelussa
yhtenä keskeisenä asiantuntijana.
Mari Kivistö
YTT, yliopistonlehtori (ma), eSosiaalityön maisterikoulutus -hanke, Lapin yliopisto
Lähteet:
[1] Kuusisto-Niemi Sirpa 2016. Tiedonhallinta sosiaalihuollossa.
Tiedonhallinnan paradigma opetuksen ja tutkimuksen perustana. Itä-Suomen
Yliopisto. Väitöskirja. http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-2279-3/
[2] Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattieettiset
ohjeet. http://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
[3] Granholm Camilla (2016).
Social Work in Digital Transfer. Blending services for next generation.
Mathilda Wrede Institutes forskningserie 1/2016. Väitöskirja. http://www.fskompetenscentret.fi/Site/Data/2067/Files/C_Granholm_DR_avhd_2016_PDF_version.pdf
[4] Mishna Faye, Bogo Mario,
Root Jennifer, Sawyer Jami-Leigh & Khoyry-Kassabri Mona 2012. “It just
crept in”: The digital age and implications for
social work practice. Clinical Social Work Journal. 40.
277–286.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Voit kommentoida kirjoitusta omalla nimelläsi, käyttäjätunnuksellasi tai anonyymisti.
Kiitos osallistumisesta keskusteluun!