Tarvetta ilmiön haltuunotolle on koska…
Palveluja digitalisoidaan perustuen sekä kansainvälisiin
että kansallisiin strategioihin ([1],[ 2]). Kehitys liittyy sekä
yhdenvertaisuuden, valinnan vapauden ja toimijuuksien vahvistamiseen että
toimintojen taloudellistamiseen ja tehostamiseen. Ilmiöllä on lisäksi tiivis yhteys kestävään
kehitykseen ([3]) sekä käynnissä olevaan sosiaali- ja terveydenhuollon
rakenteelliseen muutokseen.
Sosiaalityön näkökulmasta muutosprosessit toteutuvat
sosiaalityön ja muitten toimijoitten välisissä suhteissa, yhteisissä
sosiaalisissa prosesseissa ([4],[5]). eSosiaalityön maisterikoulutus -hankkeen
projektipäällikkö Maarit Kairala totesikin aiemmin omassa blogitekstissään
nimenomaan monialaisella ja verkostomaisella yhteistyöllä voitavan parhaiten
vahvistaa teknologian ihmiskeskeistä ja kokonaisvaltaista, kestävää kehitystä.
Sosiaalityön käytännöissä on vähitellen ryhdytty soveltamaan
teknologiaa sosiaalisten verkkoyhteisöjen, tekstiviestien,
älypuhelinsovellusten, verkkopalvelujen, videopuhelujen, chatin, sähköisen
itseavun sekä ohjauksen ja neuvonnan avulla ([4], [6]). THL:n alkuvuodesta
järjestämässä StePS –seminaarissa todettiin Suomen olevan sosiaalihuollon
sähköisten palvelujen kehittämisessä jopa edelläkävijä. Palvelujen
laajamittaisempi käyttö ei kuitenkaan vielä toteudu.
Sosiaalityössä teknologiaa ei käytetä itse tarkoituksena,
vaan sosiaalityön tavoitteiden ja tehtävien toteuttamiseksi ([4], [7]).
Sosiaalityössä voi hyödyntää teknologiaa esimerkiksi voimaannuttavan
sosiaalityön käytännöissä ([8]). Sosiaalityön paikka teknologisoituvassa
yhteiskunnassa löytyy sosiaalityön omasta perustasta ja osallistumalla
aktiivisesti käynnissä olevaan kehitykseen. Tähän liittyvät eSosiaalityön
(sosiaalityön teknologiaosaaminen) mahdollisuudet, ja myös velvollisuudet.
…sosiaalityön tehtävänä on edistää osallisuutta ja oikeudenmukaisuutta
Sosiaalityön luonne hyvinvointi- ja muutostyönä edellyttää
yhteiskunnalliseen kehitykseen vaikuttamista. Esimerkiksi sosiaalityön
tietotyöllisyyden edelleen vahvistamisella, ja sosiaalisen median
hyödyntämisellä sosiaalityön viestinnässä, voidaan vahvistaa rakenteellisen
sosiaalityön toteuttamista ([4], [7]).
Oikeudenmukaisuuden periaate leikkaa läpi sosiaalityötä.
”Teknologiaosallisuus” ei kuitenkaan jakaudu oikeudenmukaisesti.
Teknologiayhteiskunnassa osalla ihmisistä on riski syrjäytyä vaikka teknologian
saatavuus on parantunut. Toisaalta osalle sosiaalityön asiakkaista verkko
mahdollistaa jo nyt valinnan vapautta ja omaa toimijuutta ([4], [8], [9].)
Sue Watling näkee digitaalisen kuilun muuttuneen
monimuotoisemmaksi, jolloin tarvitaan yhä inklusiivisempaa, erilaiset
teknologiasuhteet huomioivaa suunnittelua ([10]). Tämä tarkoittaa erilaisten
asiakasryhmien, mutta yhtälailla erilaisten yksilöllisten tilanteiden
huomioimista. Esimerkiksi vammaisten ihmisten moninaiset osallisuustarpeet
tulee huomioida ([11]).
Sosiaalityössä tulee olla tietoinen teknologian
sosiaalisista vaikutuksista ja käyttää tietoon sekä sosiaalityön tavoitteisiin
perustuvaa harkintaa valittaessa mihin toimintaan ja miten teknologiaa
sisällytetään ([4], [6]). eSosiaalityön maisterikoulutuksessa kiinnitetäänkin
erityistä huomiota teknologian sosiaalisiin vaikutuksiin ja pyritään
vaikuttamaan teknologian kehittämiseen nimenomaan sosiaalityön näkökulman
kautta.
Tarvitaan laaja-alaista sosiaalityön teknologiaosaamista…
Vaikka länsimainen sosiaalityön koulutus on jo läpikäynyt
valtavan muutoksen taatakseen tuleville sosiaalityön ammattilaisille riittävän
osaamisen, taidot ja arvot ([9]), laajasti ymmärrettyä sosiaalityön
teknologiaosaamista tulee edelleen vahvistaa.
Teknologian vaikuttava käyttö sosiaalityön ammatillisissa
käytännöissä tarkoittaa muun muassa kykyä käyttää teknologiaa ammatillisessa
viestinnässä, tiedon hallinnassa, tiedon hakemisessa, asiakastyössä,
tutkimuksellisessa työssä, ratkaisujen etsimisessä sekä talousosaamisen apuna.
Lisäksi teknologiaosaaminen tarkoittaa kykyä tarkastella kriittisesti
teknologian sosiaalisia vaikutuksia. ([9]) Sosiaalityössä tarvittavaa
teknologiaosaamista voidaan jäsentää sosiaalityössä tarvittavien, toisiaan
täydentävien osaamisalueitten kautta ([12]).
eSosiaalityön maisterikoulutuksessa sosiaalityön
teknologiaosaamisella tarkoitetaan paitsi kykyä käyttää teknologisia
sovelluksia ja toimia teknologia-avusteisissa tai välitteisissä
palveluprosesseissa, myös kykyä olla sosiaalityön näkökulmasta mukana
teknologian tutkimuksessa ja kehittämisessä. Lisäksi sosiaalityön
teknologiaosaaminen voi toteutua vain, mikäli siihen liitetään tiiviisti
eettisten kysymysten pohdinta.
…edetäksemme kohti sosiaalisesti kestävän teknologian kehittämistä
Teknologia on yhteiskunnan poliittisen, taloudellisen ja
kulttuurisen ympäristön sosiaalisissa prosesseissa tuotettua ([4], [9]).
Teknologia ei ole determinististä vaan teknologiseen kehitykseen voi ja pitää
vaikuttaa. Siitä huolimatta, että uudistuva teknologia tuo väistämättä mukanaan
haasteita mahdollisuuksien lisäksi. Todellisuuden edelleen monimuotoistuessa
myös toiminnan ja prosessien pitää muuttua, hallitusti.
Sosiaalityössä sovellettavan teknologian kehittämisessä
tulee edetä sosiaalityön tavoitteiden ja tehtävien näkökulmasta sekä tutkimus-,
käytäntö- ja asiakaslähtöisesti ([4], [8]).
Kehittämistyössä tarvitaankin sosiaalityöntekijöiden, palvelun
käyttäjien, IT-osaajien, kehittäjien ja tutkijoiden yhteistyötä. Tällainen
yhteistoiminnallinen monialainen osallisuus toteuttaa myös kestävää kehitystä.
Sosiaalityö yhteiskunnallisena tieteenä ja auttamisammattina
osallistuu teknologian oikeudenmukaiseen kehittämiseen sosiaalityöllistä
asiantuntemustaan hyödyntäen ja sitä samalla vahvistaen. eSosiaalityön maisterikoulutus
on omalta osaltaan mukana näissä prosesseissa.
Mari Kivistö
yliopistonlehtori, eSosiaalityö
Lähteet
[1] Euroopan digitaalinen agenda 2020.
http://ec.europa.eu/digital-agenda/
[2] Pääministeri Sipilän hallituksen ohjelma 2015.
http://valtioneuvosto.fi/sipilan-hallitus/hallitusohjelma
[3] Eurooppa 2020
–strategia.
http://ec.europa.eu/europe2020/europe-2020-in-a-nutshell/index_fi.htm
[4] Kairala
Maarit 2014. Social work and technological challenges. Teoksessa
Kilpeläinen Arja & Päykkönen Kirsi (toim.). eCompetence for social work. Publications in the social sciences
B. Research reports 64. University of Lapland. 63-72. http://lauda.ulapland.fi/handle/10024/61821
[5] Pohjola
Anneli 2014. Social work, services and technology as relations. Teoksessa
Kilpeläinen Arja & Päykkönen Kirsi (toim.). eCompetence for social work. Publications in the social sciences
B. Research reports 64. University of Lapland. 125-131. http://lauda.ulapland.fi/handle/10024/61821
[6] Reamer
Frederic G. 2014. Clinical social work in a digital environment: ethical and
risk-management challanges. Clinical Social Work Journal (2015) 43.
120-132.
[7] Tiitinen Laura & Lähteinen Sanna 2014. Julkisen
viestinnän keinoilla toteutetun rakenteellisen sosiaalityön tavoitteet.
Teoksessa Pohjola Anneli, Laitinen Merja & Seppänen Marjaana (toim.).
Rakenteellinen sosiaalityö. Sosiaalityön
tutkimuksen vuosikirja 2014. 191-212.
[8] Parrot
Lester & Madoc-Jones Iolo 2008. Reclaiming information and communication
technologies for empowering social work practice. Journal of Social work. 8(2).
181-197.
[9] Watling
Sue & Rogers Jim 2012. Social work in a digital society. Sage. California.
[10]
Watling Sue 2012. Digital exclusion: Potential implications for social work
education. Social Work Education. Volume 31, number 1: February 2012.
125-130.
[11] Kivistö Mari 2015. Teknologialla lisää osallisuutta
sosiaalityöhön? http://www.aspasaatio.fi/suuntaaja/suuntaaja-32015/teknologialla-lis%C3%A4%C3%A4-osallisuutta-sosiaality%C3%B6h%C3%B6n
[12] Kairala Maarit 2015. Puheenvuoro sosiaalityön
teknologiaosaamisesta Lapin Yliopistossa sosiaalityön oppiaineen kokouksessa
18.12.2015.
Kuvituskuva: Pixabay
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Voit kommentoida kirjoitusta omalla nimelläsi, käyttäjätunnuksellasi tai anonyymisti.
Kiitos osallistumisesta keskusteluun!