Kuvapuhelinvälitteisesti
toteutuvaa sosiaalista tukea?
Väkivalta-, kriisi-,
vanhemmuus- ja päihdeongelmiin apua kuvapuhelimella –voiko se toimia ja mitä se tarkoittaa asiakkaan ja
työntekijän kannalta?
Lapin yliopiston sosiaalityön opintoihin kuuluneessa pro
gradu –tutkimuksessamme olemme
haastatelleet Lapin ensi- ja turvakodin työntekijöitä heidän kokemuksistaan
kuvapuhelinvälitteisestä sosiaalisesta tuesta. Aineistonkeruun toteutimme teemoitetuilla
ryhmäkeskusteluilla, joihin osallistui yhteensä 15 työntekijää. Työntekijät
pohtivat keskusteluissa ensi- ja turvakodin asiakkaita tietoyhteiskunnassa,
kuvapuhelinta sosiaalisen tuen ja psykososiaalisen työn välineenä sekä
kuvapuhelinvälitteisen työskentelyn mahdollisuuksia sosiaalialalla tuoden
kriittisesti esiin siihen liittyvät rajoitteet. Aikana, jolloin lähes jokainen
meistä käyttää teknologiaa arjessaan yhteydenpidon, tiedonhaun ja arjen
hallinnan apuvälineenä, ovat sosiaalialan
palveluiden osalta tekniset rajoitteet hämmästyttävän suuret vaikeuttaen
teknologian hyödyntämistä. Tarvittavat verkkoyhteydet ja niiden vaatimaton
kaupallinen arvo harvan asutuksen alueella, ovat haaste johon sosiaalityön
keinoilla on vaikea vaikuttaa.
Sosiaalialan asiakastyössä inhimillinen kohtaaminen on avain
työskentelyyn. Inhimillinen kohtaaminen tarkoittaa kuulluksi tulemista,
tasa-arvon kokemusta ja emotionaalista läsnäoloa. Kuvapuhelin mahdollistaa
informatiivisemman kohtaamisen verrattuna tavalliseen puheluun tai
vaihtoehtoisesti tekstuaalisuuteen perustuvaan verkkoauttamiseen. Välimatka ei
asetu työskentelyn esteeksi kuvapuhelinvälitteisessä työssä, ja esimerkiksi
verkostojen kokoaminen onnistuu usein nopeammin kuin tilanteissa, joissa
edellytetään matkustamista paikkakunnalta toiselle. Koko perheen kanssa työskentely
mahdollistuu kuvapuhelinvälitteisessä työssä, samalla työntekijällä on hyvä
mahdollisuus vuorovaikutuksen havainnointiin ja vanhemmuuden tukemiseen
sanoittamalla kuvapuhelimessa välittyviä asioita. Työntekijältä nämä kuvapuhelimen välityksellä tapahtuvat kohtaamiset
vaativat osin uudenlaisia taitoja. Tekninen osaaminen ei saisi olla
keskiössä, mutta työvälineeseen liittyvä
epävarmuus tai verkkoyhteyksien toimimattomuus jakavat työntekijän
havaintokykyä kohtaamisessa. Näihin on mahdollista kuitenkin ennalta varautua,
toisaalta rohkea asenne ja ennakkoluulottomuus kartuttavat kokemuksia joiden
kautta osaaminen kasvaa.
Tutkimuksessamme vahvistui käsitys siitä, että sosiaalista
tukea on mahdollista toteuttaa myös teknologiavälitteisissä palveluissa. Vuorovaikutuksessa
pätee toisaalta samat säännöt kuin muulloinkin, toisaalta siihen tulee jotain
uutta ja lisää. Parhaimmillaan
kuvapuhelinvälitteisissä asiakaskohtaamisissa työntekijät kuvaavat välimatkan
hävinneen intensiivisen kohtaamisen myötä. Olennaista
sosiaalisen tuen välittymisen kannalta onkin näkemyksemme mukaan se, että yhdessä
valittu työskentelymuoto on juuri tälle asiakkaalle soveltuva, ja työntekijällä
on halu ja rohkeus valitun työmuodon käyttöön. Merkityksellistä
työntekijöiden näkökulmasta on mahdollisuus tekniseen tukeen ja opastukseen
sekä suunnitelmallinen työn kehittäminen ja vertaiskokemusten jakaminen.
Painavaa eettistä
pohdintaa aiheutti myös meidän tutkimuksessa kysymys siitä, mikä on teknologiavälitteisen
toiminnan ja vuorovaikutuksen ohjauksen keskinäinen suhde, mihin asiakkaita
tuetaan ja mihin työmuotoihin sosiaalialalla sitoudutaan. Saapuessamme graduprosessin viimeiseen seminaaritapaamiseen,
kohtasimme käytävällä entisen ammattikorkeakoulun opettajamme. Näin alkusyksystä hän kertoi budjettipaineista
ja läsnäolo-opetuksen vähenemisestä sosiaalialan ammattikorkeakouluopetuksessa.
Puuskahdus ”kun minä olen opettaja enkä mikään insinööri!” sisälsi samaa
tuskaa, joka välittyi aineistonkeruutilanteissamme. Halu ja kutsumus
ihmissuhdetyöhön, ja tieto muuttuvista työn toteutuksen tavoista, ei ole aina
kivuton. Asiakkaat, ovatpa he opiskelijoita tai sosiaalipalveluiden käyttäjiä,
ovat mielessämme ansainneet jotain parempaa ja jotain enemmän kuin arvelemme
teknologiavälitteisesti pystyvämme tarjoamaan. Mitä jos näkökulma olisikin
toinen? Mitä jos löytäisimme työyhteisöissämme tuen uuden opettelulle ja
heittäytyisimme tämän tuen voimin innovoimaan palveluiden toteutustapaa,
sisältöä ja välineitä –vaikka emme olekaan insinöörejä. Voihan olla, että
insinööritkin hikoilevat tietäessään suunnittelevansa sovellusta dramaattiseksi
mieltämäänsä väkivalta-, kriisi- ja päihdetyöhön. Yhteissuunnitelulla,
tarvittaessa oman ammattialan tulkkeja hyödyntäen, päästään epäilemättä
parhaisiin lopputuloksiin.
Katja Hautala ja Heini Raasakka
Lapin yliopisto
pro gradu –tutkimus ”
Kuvapuhelin välineenä sosiaalialan työssä -Visioverkko -hankkeen työntekijöiden
kokemuksia kuvapuhelinvälitteisestä sosiaalisesta tuesta ja vuorovaikutuksesta”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Voit kommentoida kirjoitusta omalla nimelläsi, käyttäjätunnuksellasi tai anonyymisti.
Kiitos osallistumisesta keskusteluun!