Sosiaalityö ja teknologia: pro gradu
-tutkielmien tiedontuotannon tarkastelua
Sosiaalityön
asiantuntijuus teknologian kehittämisessä on ajankohtaisempaa kuin
koskaan. Käynnissä ovat muun muassa julkisten palvelujen digitalisaatio, sote-reformiinkin liittyvä asiakastietojärjestelmien yhteensovittaminen, sekä
sosiaalihuollon rakenteisen kirjaamisen käyttöönotto. Myös eSosiaalityön
maisterikoulutus -hankkeessa ollaan opiskelijoitten työelämäsuhteissa
toteutuvien graduprosessien välityksellä aktiivisesti mukana kehittämässä
sosiaalityöhön sellaista teknologiaa, joka palvelee sosiaalityön tavoitteiden,
tehtävien ja etiikan toteuttamista. Tavoitteena on sosiaalisesti ja eettisesti
kestävän teknologian tutkimusperustainen kehittäminen.
Aiemmassa blogitekstissäni sivusin muutamien väitöstutkimusten tuottamaa tietoa teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen ja sosiaalityön näkökulmasta. Tässä tekstissä haluan nostaa esille sosiaalityön opiskelijoitten pro gradu -tutkielmissaan toteuttamaa, ilmiöön liittyvää tiedontuotantoa, jota löytyykin jo melko runsaasti Lapin Yliopiston sähköisestä opinnäytetietokannasta (Lauda). Käynnissä olevasta eSosiaalityön maisterikoulutus -hankkeestamme (2015–2017) ensimmäiset pro gradu -tutkielmat valmistuvat viimeistään ensi vuoden alkupuolella.
Pro gradu -tutkielmien tiedontuotannon tarkastelu kuvastaa myös teknologian
muuttumista tiedon varastoinnista ja siirrosta (tietoyhteiskunta) teknologian
monipuolisempaan hyödyntämiseen viestinnässä ja vuorovaikutuksessa
(teknologiavälitteinen vuorovaikutusyhteiskunta). Sosiaalitieteellisten käsitteitten
näkökulmasta näissä, sosiaalityössä sovellettavaa teknologiaa tarkastelevissa
pro gradu –tutkielmissa, oli yleisimmin käsitelty asiakasosallisuutta ja
asiakaslähtöisyyttä sekä sosiaalista tukea, vuorovaikutusta ja
toimijuutta.
Sosiaalityön tekeminen, asiantuntijuus ja
vuorovaikutus teknologisoituvassa yhteiskunnassa
Tarkastelemissani
sosiaalityön pro gradu -tutkielmissa oli nostettu esille sellaisia
kehittämistarpeita, jotka tulevat positiivisella tavalla realisoitumaan
lähitulevaisuudessa, kun sosiaalihuollon tietojärjestelmien
yhteensopivuus, käytettävyys, tiedonhallinta ja tiedonmuodostus on tarkoitus
vihdoin ottaa haltuun. Tutkielmissa oli käsitelty muun
muassa sosiaalityöntekijöitten teknologiaosaamista ja -asenteita.
Teknologian tarjoamina mahdollisuuksina nähtiin työn tehostuminen ja
monipuolisempi asiakaspalvelu, mutta haasteina sosiaalityöntekijöiden
teknologiaosaamisen jakautuminen, teknologiakeskeinen kehittäminen sekä
erilaisten asiakastarpeitten huomiotta jääminen. (Jormalainen 2005.) Asiakastietojärjestelmiin
liittyen todettiin muun muassa, miten sosiaalityöntekijöiden tapa dokumentoida
sähköiseen tietojärjestelmään on ollut yksilöllinen, mutta sisältää
sellaisia yhteneväisiäkin piirteitä joiden perusteella järjestelmiä voitaisiin
kehittää. Tutkielmissa myös todettiin tietojärjestelmien keskinäinen
yhteensopimattomuus sosiaalityön asiakkaiden yhdenvertaisuuden, tiedonhallinnan
ja siirron kannalta ongelmalliseksi, sekä tietojärjestelmien hyödyntäminen
yleisesti ottaen vain vajaaksi. Teknologiavälitteistä sosiaalityötä sekä
sosiaalityön teknologiaosaamista tulisikin tietoisesti kehittää. (Ohtonen 2011;
Laitinen 2013; Hansen-Haug 2014.)
Vuorovaikutus
ja vuorovaikutusosaaminen ovat sosiaalityön ytimessä. Tutkielmissa todettiin
verkossa tapahtuvan vuorovaikutuksen olevan kyllä toisenlaista kuin
perinteisessä sosiaalityön toimintaympäristössä, mutta asiakkaan olevan silti
tasa-arvoinen, sekä sosiaalityön asiantuntijuuden säilyvän myös sähköisessä
asioinnissa. Tunteiden kohtaamista ja käsittelyä pidettiin verkkoympäristössä
haasteellisena. Verkossa tapahtuvan työskentelyn ajateltiin täydentävän
perinteistä työskentelyä, mutta vaativan uudenlaista osaamista myös
vuorovaikutuksen näkökulmasta. Teknologia mahdollistaa muun muassa ajasta ja
paikasta riippumattomuuden ja matalan kynnyksen vuorovaikutukseen. Haasteita
puolestaan tuottaa esimerkiksi huoleen reagoiminen sekä vuorovaikutuksen ja
teknologian rajoitteet. Esimerkiksi sosiaalitoimen verkkoneuvontapalvelun
todettiin olevan vuorovaikutuksellista, mutta pinnallisempaa kuin perinteisissä
kohtaamisissa (Seppälä 2009; Ukkola 2012; Suhonen 2012). Katja Hautalan ja Heini Raasakan (2016) tuoreessa tutkielmassa tarkasteltiin nimenomaan videovälitteisesti toteutettua sosiaalialan työtä, vuorovaikutusta sekä sosiaalista tukea (http://esosiaalityo.blogspot.fi/2016/09/kuvapuhelinvalitteisestitoteutuvaa.html).
Asiakkuus ja osallisuus teknologisoituvassa
sosiaalityössä
Käsitys sosiaalityön asiakkaasta on muuttunut objektista subjektiksi. Julkisten palvelujen digitalisaatioon liittyy visio siitä, että kansalaisille tarjotaan ensisijaisesti mahdollisuus hoitaa asioitaan itse sähköisesti. Esimerkiksi toimeentulotukiasiakkailla on todettu pääsääntöisesti olevan hyvät tietotekniikan käytön valmiudet ja heidän usein haluavan mahdollisuutta sähköiseen asiointiin (Väisänen 2008). Verkkoneuvonnan kontekstissa asiakkuuden on todettu olevan yksilöllistä ja asiakkaan subjektia korostavaa, sekä asiakkaiden usein itsekin ennakoivan elämäntilanteittensa muutoskohtia ja niihin sisältyviä riskejä juuri verkkoneuvontaan lähettämiensä kysymysten kautta (Neijonen 2010). Sosiaalityön asiakkaita ei siten voida lähtökohtaisesti kategorisoida teknologiaosattomiksi, vaan kansalaisiksi joilla on erilaisia teknologiasuhteita ja erilaisia mahdollisuuksia sekä tarpeita hyödyntää teknologiaa.
Tutkielmissa
todettiin myös, ettei sosiaalityön asiakastyössä ole toistaiseksi ollut
käytössä merkittävässä määrin sellaista teknologiaa, joka edistäisi
asiakaslähtöisten palvelujen organisointia, toteutumista tai asiakkaan omaa
osallistumista, vaikkakin informaatio- ja kommunikaatioteknologia sinänsä
näyttäisi vaikuttavan asiakkaisiin sekä mahdollistavana että rajoittavana
tekijänä. Esimerkiksi hyvin suunnitellut sosiaalityön nettisivut tukevat
asiakkaan subjektiutta, mutta toistaiseksi sosiaalityön nettisivut eivät
ole olleet rakenteeltaan kovin informatiivisia eivätkä selkeitä, lukuun
ottamatta suurimpia kaupunkeja. Myös sähköisen asioinnin mahdollisuus on
vasta lisääntymässä sosiaalityössä. (Pohto & Äijälä-Ojala 2008; Koskela
& Salmela 2010.)
Esimerkiksi
digitaalinen portfolio oli todettu asiakkaan ja työntekijän
vuorovaikutussuhteessa asiakkaan osallisuutta tukevaksi työvälineeksi. (Kela
& Pääkkönen 2015). Osallisuuden näkökulmasta tutkielmissa oli tarkasteltu
myös muun muassa asiakastietojärjestelmään kirjattuja sosiaalityön suunnitelmia
(Lätti& Tiiro 2012). Asiakkaan osallisuudessa ja näkyväksi tekemisessä
todettiin dokumentoinnissa olevan parantamisen varaa, samoin tavoitteiden ja
jatkotoimenpiteitten kirjaamisessa. (emt.). Osallisuutta oli analysoitu myös
ikääntyneiden arjen näkökulmasta selvitettäessä kuvapuhelimen käytön
vaikutuksia osallisuuteen (Aikio 2013). Kuvapuhelinteknologian
mahdollisuuksina koettiin sen tuottama ilo ja ajankulu, aikataulujen suhteen
joustava käyttö sekä yhteisöllisyyden mahdollistavuus. Haasteina puolestaan
koettiin tekniset ongelmat ja käytön koettu sitovuus. (emt.; myös Aalto &
Karhu 2016) Myös sosiaalisen median todettiin voivan vahvistaa ikääntyvien
sosiaalista pääomaa sosiaalisten verkostojen ja osallisuuden näkökulmasta
(Isokangas 2015).
Teknologiavälitteinen sosiaalinen tuki, toimijuus sekä verkkokeskustelut
Sosiaalisen
tuen näkökulmasta verkkososiaalityön on todettu toimivan esimerkiksi
nuorisososiaalityön muotona hyvin, mutta vaativan edelleen kehittämistä.
Verkkososiaalityö voi olla ennaltaehkäisevää, emotionaalisesti ja
informatiivisesti tukevaa sekä asiakkaitten ehdoilla toimivaa,
mahdollistaen myös anonyymin asioinnin. Palvelu voi olla reaaliaikaista ja
parantaa myös sosiaalityön kuvaa. Verkkososiaalityön haasteita ovat kuitenkin
muun muassa resurssien vähäisyys ja palveluja tarvitsevien
ihmisten tavoittaminen. (Alila & Koskenkangas 2011.) Luottamuksen,
toimijuuden ja voimaantumisen näkökulmasta teknologia voi mahdollistaa yhä
useammalle kansalaiselle pääsyn hyvinvointia ja osallisuutta edistäviin
verkostoihin. Teknologiaa soveltava sosiaalityö ei voi korvata perinteistä
vuorovaikutusta, mutta se voi madaltaa kynnystä avun hakemiseen. (Siekkinen
2013.)
Verkkokeskustelut
voivat tarjota ikääntyneille uusia mahdollisuuksia sosiaalisten suhteitten
muodostamiseen ja yhteisöllisyyden kokemiseen, sekä sosiaalisen tuen
saamiseen (Moilanen 2011; Väntänen 2015). Sosiaalisen median käyttö,
esimerkiksi blogikirjoittaminen, voi tarjota mahdollisuuksia vertaistukeen
kannustamisen, lohduttamisen ja iloitsemisen muodoissa, vaikkakin sosiaalinen
media voi tuottaa myös riippuvuutta, verkkovertaisten ”katoamisia” sekä
negatiivista kommentointia (Partanen 2012; ks. myös Posio 2016). Viime aikoina
myös pelillistämisen mahdollisuuksia on pohdittu sosiaalityön työvälineenä
esimerkiksi lasten ja nuorten parissa työskenneltäessä. Ossi-Matti Laaksamo
(2014) totesi verkkoroolipelaamista ja sosialisaatiota käsittelevässä
tutkielmassaan, että pelaamisen välityksellä voidaan muodostaa ja ylläpitää
sosiaalisia suhteita sekä kehittää ryhmätyötaitoja, mutta yleinen vallalla
oleva pelivastainen diskurssi estää pelillistämisen mahdollisuuksien näkemistä.
Vielä ehdimme vaikuttamaan sosiaalityössä
sovellettavaan teknologiaan
Kansalaiset
käyttävät arjessaan teknologiaa muun muassa sen ajattomuuden ja paikattomuuden,
nopeuden ja helppouden vuoksi. Sosiaalityön asiakastyön tulisi toimia lähellä kansalaisten
arkea. Sähköiset palvelut voivat
paikoittain myös helpottaa sosiaalityön tekemistä ja mahdollistaa sitä jopa
reaaliaikaisesti ajasta ja paikasta riippumatta, mikä joustavuus voi vahvistaa
myös asiakkaitten toimijuuksia.
Tarvitaan
lisää tutkimusta erilaisista teknologian soveltamisen mahdollisuuksista
sosiaalityössä. Millaisiin tehtäviin ja tilanteisiin sosiaalityön prosesseissa
ja miten käytettynä esimerkiksi videoneuvottelu sopii ja mihin ei?
Millaisissa tilanteissa mobiilisovellukset voisivat tuoda lisäarvoa
sosiaalityön asiakkaille, työntekijöille, palvelujärjestelmälle tai
yhteiskunnalle? Millaisia tietojärjestelmiä sosiaalityö tarvitsee
toteuttaakseen tavoitteitaan, tehtäviään ja etiikkaansa? Kaikki sosiaalityön
asiakkaat eivät koe saavansa ääntään esille sosiaalityön virallisissa
prosesseissa ja osa asiakkaista puhuu sosiaalisessa mediassa sosiaalityöstä
jopa vihollisenaan. Tämänkin vuoksi olisi paikallaan, että sosiaalityö
käyttäisi teknologiaa enemmän myös positiivisen ja avoimemman julkisuuskuvan
rakentamiseen. Teknologia tarjoaa paljon mahdollisuuksia yhteiskunnalliseen
vaikuttamiseen ja myös rakenteelliseen sosiaalityöhön.
Sosiaalisesti
ja eettisesti kestävän teknologian tutkimusperustaiseen
kehittämiseen tarvitaan mukaan sosiaalityön ammattilaisia ja asiakkaita.
Sosiaalityön opiskelijat voivat tulla aktiivisesti mukaan jo opiskeluvaiheessa.
Pro gradu -tutkielmat tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden
osallistua tähän tärkeään keskusteluun. Koska teknologiavälitteinen sosiaalityö on suhteellisen nuori
ilmiö, ja sekä käytännön kokeiluja että ilmiötä koskevaa tutkimusta on vasta melko
vähän, sosiaalityön opinnäytteet ovat erityisen merkityksellisiä
tiedontuotannon näkökulmasta.
Kela Tuula & Pääkkönen Tarja 2015: Asiakkaan osallisuutta tukeva työväline: kokemuksia digitaalisen portfolion käytöstä. Lapin Yliopisto. Rovaniemi. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/61890
Koskela Merja & Salmela Mervi 2010: Lastensuojelun www-sivujen informatiivisuus asiakkaan osallisuuden ja asiakkuuden näkökulmasta. Lapin yliopisto. Rovaniemi. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/61404
Mari Kivistö
yliopistonlehtori (ma), Lapin Yliopisto, eSosiaalityön maisterikoulutus -hanke
yliopistonlehtori (ma), Lapin Yliopisto, eSosiaalityön maisterikoulutus -hanke
Lähteet:
Aalto Lea & Karhu Hannele 2016: Ikkuna maailmaan: ikääntyneiden kuvapuhelinpalvelut kotona asumisen tukena. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201603081053
Aikio Anniina 2013: ”Se on hauska, etelänihmisiäki tullee tutuksi siinä” – kuvapuhelimen vaikutukset ikääntyneen arkeen ja kokemukseen osallisuudesta. Lapin yliopisto. Rovaniemi. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305211146
Aikio Anniina 2013: ”Se on hauska, etelänihmisiäki tullee tutuksi siinä” – kuvapuhelimen vaikutukset ikääntyneen arkeen ja kokemukseen osallisuudesta. Lapin yliopisto. Rovaniemi. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305211146
Alila Salla & Koskenkangas Nina 2011: Verkkososiaalityö
nuorisososiaalityön toimintamuotona. Lapin yliopisto. Rovaniemi. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201110141188
Isokangas Paula 2015: Kolmasikäläisten kokemuksia
yhteisöllisestä mediasta ja sen vaikutuksista sosiaaliseen pääomaan. Lapin
Yliopisto. Rovaniemi. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/62057
Jormalainen Liisa 2005: Sosiaalityöntekijät ja teknologia.
Lapin yliopisto. Rovaniemi. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011291084
Hansen-Haug Hannele 2014: Asiakastyön dokumentointi
vastaanottokeskuksissa. Lapin Yliopisto. Rovaniemi. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201410171454
Hautala Katja & Raasakka Heini 2016: Kuvapuhelin välineenä sosiaalialan työssä. Visioverkko -hankkeen työntekijöiden kokemuksia kuvapuhelinvälitteisestä sosiaalisesta tuesta ja vuorovaikutuksesta. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201610131335
Hautala Katja & Raasakka Heini 2016: Kuvapuhelin välineenä sosiaalialan työssä. Visioverkko -hankkeen työntekijöiden kokemuksia kuvapuhelinvälitteisestä sosiaalisesta tuesta ja vuorovaikutuksesta. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201610131335
Kela Tuula & Pääkkönen Tarja 2015: Asiakkaan osallisuutta tukeva työväline: kokemuksia digitaalisen portfolion käytöstä. Lapin Yliopisto. Rovaniemi. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/61890
Koskela Merja & Salmela Mervi 2010: Lastensuojelun www-sivujen informatiivisuus asiakkaan osallisuuden ja asiakkuuden näkökulmasta. Lapin yliopisto. Rovaniemi. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/61404
Laaksamo Ossi-Matti 2014: Verkkoroolipelaaminen ja sosialisaatio:
World of Warcraft –pelit osakulttuurisena toimintana sosialisaation
näkökulmasta. Lapin Yliopisto. Rovaniemi. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406161272
Laitinen, Tiina 2013: Asiakastyön dokumentointi
sosiaalityössä: lastensuojelun asiakkaat ja asiakkuudet asiakasasiakirjoissa.
Lapin yliopisto. Rovaniemi. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201311201333
Lätti Maarit & Tiiro Marjo 2012: Dokumentointi
kuntouttavassa sosiaalityössä. Lapin yliopisto.
Rovaniemi. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201203231060
Moilanen Minna 2011: Ikääntyvien virtuaalinen
osallistuminen: keskustelupalsta sosiaalisten suhteiden muodostamisessa. Lapin
Yliopisto. Rovaniemi. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201303151049
Neijonen Marianne 2009: Verkkoneuvonnan yksilöllinen
asiakkuus muuttuvissa elämäntilanteissa. Lapin yliopisto. Rovaniemi. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/61407
Ohtonen Vuokko 2011: e-Asiantuntijuus sosiaalipalveluiden
verkkoneuvonnassa. Pohjois-Suomen
sosiaalialan osaamiskeskuksen julkaisusarja 34. Pohjois-Suomen sosiaalialan
osaamiskeskus. Rovaniemi. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/61417
Partanen Anni 2012: Valo pimeydessä: nettivertaistuen
merkitys tahattomasti lapsettomille naisille. Lapin yliopisto. Rovaniemi. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201204031067
Pohto Maija-Liisa & Äijälä-Ojala Auli 2008: Sosiaalityö
ja informaatioteknologia. Lapin Yliopisto. Rovaniemi. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/61397
Posio Pauliina 2016: Sosiaalista tukea? Verkkoympäristöt pienten lasten äitien tukena. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606021179
Posio Pauliina 2016: Sosiaalista tukea? Verkkoympäristöt pienten lasten äitien tukena. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606021179
Seppälä Sanna 2009: Verkkoneuvonnan asiakasprosessi –
sosiaalityöntekijöiden kokemuksia verkkoneuvonnasta sosiaalityössä. Lapin
yliopisto. Rovaniemi. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/61390
Siekkinen Tiina 2013: Informaatioteknologian käyttö
sosiaalityön asiakassuhteissa. Lapin yliopisto. Rovaniemi. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/61505
Suhonen Päivi 2012: Vuorovaikutus sosiaalitoimen
verkkoneuvontapalvelussa. Lapin Yliopisto. Rovaniemi. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/61440
Ukkola Sari 2012: Virtuaalinen vuorovaikutus
verkkonuorisotyössä. Lapin yliopisto. Rovaniemi. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201203081044
Väisänen Johanna 2008: Kaikkien yhteinen tietotekniikka:
tutkimus toimeentulotuen hakijan suhteesta sähköiseen asiointiin. Lapin
Yliopisto. Rovaniemi. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/61396
Väntänen Jaana 2015: "Se tuo piristystä tämä homma": kotona asuvien ikääntyneiden kokemuksia teknologiavälitteisestä sosiaalisesta tuesta Juttutuvassa. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201512111386
Väntänen Jaana 2015: "Se tuo piristystä tämä homma": kotona asuvien ikääntyneiden kokemuksia teknologiavälitteisestä sosiaalisesta tuesta Juttutuvassa. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201512111386
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Voit kommentoida kirjoitusta omalla nimelläsi, käyttäjätunnuksellasi tai anonyymisti.
Kiitos osallistumisesta keskusteluun!