Kotona asumisen tukeminen on ikäpoliittinen tavoite, johon
pyrittäessä yhdeksi huolenaiheeksi on noussut ikääntyneiden yksinäisyys.
Yksinäisyyteen tuo helpotusta sosiaalinen tuki [1], ja perheenjäsenet ovat yksi
tärkeimmistä sosiaalisen tuen lähteistä [2]. Monesti kuitenkin läheiset asuvat
kaukana ikääntyneistä omaisistaan. Tällaisissa tilanteissa sosiaalinen media
tarjoaa yhden välineen yhteydenpitoon ja mahdollistaa sosiaalisen tuen saamisen
silloinkin, kun kasvokkaiset kohtaamiset eivät ole mahdollisia.
Yhteenkuuluvuutta yhteisöpalvelussa
Sosiaalisen median eri tyypeistä Facebookin kaltaiset
yhteisöpalvelut ovat suosittuja. Tällä hetkellä vielä kuitenkin
ikääntyneissämme on paljon ihmisiä, jotka eivät ole aikaisemmin käyttäneet
internettiä ja sosiaalista mediaa [3]. Heille kynnys sosiaalisen median käytön
aloittamiseen voi olla liian suuri, etenkin silloin, kun lähellä ei ole ketään,
joka voisi auttaa käytön opettelussa ja ongelmatilanteissa.
Yksi ratkaisu käyttökynnyksen alentamiseen ovat erityisesti
ikääntyneille räätälöidyt, mahdollisimman helppokäyttöisiksi suunnitellut
laitteistot ja sosiaalisen median palvelut. NIMO-tutkimushankkeessa
ikääntyneille suunniteltua, tablet-tietokoneiden kautta käytettävää
Juttutupa-yhteisöpalvelua koekäytti kahden kuukauden ajan viisi ikääntynyttä,
heidän läheisensä ja vapaaehtoistyöntekijät [4].
Kaikille yhteisöpalvelun käyttö ei sopinut, mutta osa
ikääntyneistä suorastaan ”koukuttui” viestien kirjoitteluun. Etenkin
yksinäisyydestä kärsineelle, yksinasuvalle ikääntyneelle arjen pienten asioiden
jakaminen hänen kaukana asuvan läheisensä kanssa toi päiviin uutta sisältöä ja
vähensi yksinäisyyden tuntemuksia. Huomionarvoista on myös se, että sosiaalisen
median käyttö ei vähentänyt muun yhteydenpidon (puheluiden ja vierailujen)
määrää, vaan lisäsi viestintää ikääntyneiden ja lähimmäisten välillä
kokonaisuudessaan.
Vaivaamatta paras
Ikääntyneet nostivat haastatteluissa esille halunsa olla
olematta vaivaksi nuoremmille läheisilleen. Toisten usein kiireinen elämänrytmi
tunnistettiin ja vaikka läheisiin haluttiin pitää yhteyttä, ei heidän arkeaan
haluttu häiritä. Vastaavasti läheiset halusivat huolehtia ikääntyneistä
läheisistään – mutta tehdä sen ilman oman arjen velvollisuuksien
keskeytymistä esimerkiksi pitkien puhelujen ajaksi.
Tässä suhteessa kirjoittamalla tapahtuva viestittely oli
onnistunut ratkaisu: kummatkin osapuolet lähettivät ja vastaanottivat viestejä
silloin, kun se heille sopi. Nuoremmille läheisille ei viestiin vastaamiseen
mennyt kauaa ja sen saattoi tehdä esimerkiksi ruoanlaiton lomassa. Ikääntyneet
taas pystyivät kertomaan kuulumisiaan tarvitsematta kantaa huolta siitä, että
he keskeyttäisivät jotain ja olisivat vaivaksi.
Mahdollisuuksia ja haasteita
Juttutuvan koekäyttö osoitti, että sosiaalisen median avulla
pystytään lisäämään ikääntyneiden kokemaa sosiaalista tukea ja vähentämään
heidän yksinäisyyttään. Etenkin sellaisille ihmisille, jotka esimerkiksi
liikuntarajoitteen vuoksi eivät pysty kulkemaan kotinsa ulkopuolella, tarjoaa
internet hyviä mahdollisuuksia vuorovaikutukseen, osallistumiseen ja
yhteenkuuluvuuden kokemiseen [5]. Tämä kuitenkin edellyttää, että
laitteistojen, ohjelmistojen, internetyhteyksien ja sosiaalisen median
palvelujen hankinta, käyttöönotto ja käytön jatkaminen ovat riittävän helppoja
ja kustannuksiltaan saavutettavissa olevia. Vaikka Juttutupa oli suunniteltu
mahdollisimman helppokäyttöiseksi, kohtasivat ikääntyneet silti paljon
käytettävyysongelmia. Etenkin käytön oppiminen oli haastavaa suurimmalle osalle
ikääntyneistä koekäyttäjistä.
Osalla yhteisöpalvelun käyttö jäi vähäiseksi sen vuoksi,
ettei sitä koettu tarpeelliseksi omassa elämäntilanteessa, tai läheisen ja
ikääntyneen välinen yhteydenpito ei ollut vastavuoroista. Kuitenkin niillä
ikääntynyt-läheinen-pareilla, joissa ikääntyneet halusivat ja pystyivät
oppimaan yhteisöpalvelun käytön ja viestittely läheisen kanssa oli aktiivista,
kokemus yhteisöpalvelusta oli hyvin positiivinen. Sosiaalisen median kautta
tapahtunut viestittely lähensi ikääntyneiden ja heidän omaistensa välejä
mahdollistaessaan pienten, arkisten asioiden ja tuntemusten molemminpuolisen
jakamiseen.
Tulevaisuudessa suurimmalla osalla iäkkäistä ihmisistä tulee olemaan jo työelämässä hankittuja internetin ja tietokoneiden käyttötaitoja. Tämän hetken ikäihmisissä sen sijaan on vielä internetin suhteen ensikertalaisia. Kaikki eivät sosiaalista mediaa halua käyttää, mutta sitä haluaville toivoisi kehitettävän helppokäyttöisiä ja saavutettavissa olevia verkkopalveluja. Näin sosiaalisen tuen saaminen olisi mahdollista välimatkoista ja liikuntarajoitteista huolimatta, omasta kodista käsin.
Kirsi Päykkönen (KTM, KM)
Lapin yliopisto
Sosiaalityön pro gradu -tutkielma Sosiaalinen media
ikääntyneiden sosiaalisen tuen saamisessa
Kuva: Pixabay
Lähteet:
[1] Cobb,
Sidney 1976: Social support as a moderator of life stress. Psychosomatic
medicine 38 (5), 300–314.
[2]
Phillipson, Chris & Bernard, Miriam & Phillips, Judith & Ogg, Jim
2001: The family and community life of older people: Social networks and social
support in three urban areas. Routledge. Lontoo.
[3] Sayago,
Sergio & Sloan, David & Blat, Josep 2011: Everyday use of
computer-mediated communication tools and its evolution over time: An
ethnographical study with older people. Interacting with computers 23 (2011),
543–554.
[4]
Alakärppä, Ismo & Jaakkola, Elisa & Päykkönen, Kirsi & Väntänen,
Jaana 2014b: Experiences of the elderly, their relatives, and volunteers of a
social media application in monitoring of wellbeing. The 6th international
conference on eHealth, telemedicine, and social medicine eTelemed 2014, March
23–27, Barcelona, Espanja.
http://www.thinkmind.org/index.php?view=article&articleid=etelemed_2014_5_40_40087
[5] Ruoppila, Isto 2014: Ikääntyminen ja psyykkinen
toimintakyky. Teoksessa Leikas, Jaana (toim.): Ikäteknologia. Vanhustyön
keskusliitto. Helsinki, 41–56.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Voit kommentoida kirjoitusta omalla nimelläsi, käyttäjätunnuksellasi tai anonyymisti.
Kiitos osallistumisesta keskusteluun!