Digitalisoituva sosiaalityö – näkökulmia
työhyvinvointiin
Teknologisen kehityksen
muutos Suomessa on tapahtunut muutamassa vuosikymmenessä. Tieto- ja
viestintätekniset välineet olivat 1990-luvun puolivälissä vasta uutuuksia. Ne
eivät olleet itsestäänselvyyksiä, vaan niiden käyttöön ottaminen vaati
monenlaista osaamista ja aloitteellisuutta. Tietoverkkoja käytti tuolloin
laskutavasta riippuen arviolta viidestä kymmeneen prosenttia suomalaisista [1].
Muutos määrissä ja tavoissa käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa on huima.
Vuonna 2016 suomalaisista 88 prosenttia käytti internetiä. Internetin kautta
hoidettiin asioita, viestittiin, haettiin tietoa ja seurattiin eri medioita.
Viranomaisten ja julkisten palvelujen sivuilta etsi tietoa 72 prosenttia
suomalaisista [2].
Manuel Castellsin [3]
mukaan informaatioteknologista mullistusta voi verrata historialliselta
merkitykseltään 1700-luvun teolliseen vallankumoukseen. Tuolloin muutos oli
hidasta, kun taas informaatioteknologian leviäminen on tapahtunut huomattavasti
nopeammin ja maailmanlaajuisessa mittakaavassa. Sue Watlingin [4] mukaan
muutokselle on tunnusomaista, että teknologiset keksinnöt vanhenevat melkeinpä
sitä mukaa kuin niistä tulee jokapäiväistä todellisuutta. Muutokset koskevat
myös sosiaalityötä. Monen sosiaalityöntekijän työura on alkanut silloin, kun
puheluja soiteltiin lankapuhelimella, ja asiakkaita palveltiin joko toimistolla
tai kotikäynnillä. Nykyisin on mahdollista olla yhteydessä asiakkaiden kanssa
verkossa ja vaihtaa viestejä sähköpostitse tai älypuhelimen kautta [5].
Millaisia sosiaalialan
työntekijöiden kokemukset ovat osallisuudesta sähköisten työvälineiden
kehittämiseen ja kuinka heidän osallisuuttaan siinä voitaisiin tukea? Tällainen
pohdinta mielessäni haastattelin pro gradu -tutkielmaani kunnallisessa
sosiaalityössä työskenteleviä sosiaalityöntekijöitä ja ohjaajia, joilla oli
kokemusta sähköisten työvälineiden käytöstä ja osalla myös niiden
kehittämisestä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin työntekijöiden
kokemuksia osallisuudesta sekä löytää uusia näkökulmia sähköisten työvälineiden
kehittämisen ja työhyvinvoinnin vahvistamiseen.
Työntekijöiden osallisuus sähköisten välineiden kehittämisessä on
myös työhyvinvointiin liittyvä kysymys
Perustyötä tehdessään
haastateltavat kertoivat kokeneensa muutosten tulevan työntekijöille
ylhäältäpäin. Tällöin osallisuuden kokemus jäi vähäiseksi.
Osallisuus-syrjäytyminen ulottuvuudella sen voi nähdä tarkoittavan sitä, ettei
osallisuus toteudu [6]. Kehittämisessä mukana olevat työntekijät kokivat
osallisuuden mahdollisuudeksi vaikuttaa ja myös kehittää yhdessä. Osallisuuden
voi tällöin nähdä valtaisuutena ja toimijuutena ilmenevänä toiminnallisena
osallisuutena sekä yhteisöllisenä osallisuutena, joka liittyy yhteisöihin
kuulumiseen ja jäsenyyteen. Työhyvinvointia ajatellen voi olettaa, että
osallisuuden lisääntyessä ihmisen hyvinvointi lisääntyy [6]. Työyhteisöllisillä
voimavaroilla on myös tärkeä rooli subjektiivisessa työhyvinvoinnissa
sosiaalityössä, koska ne vaikuttavat työhyvinvoinnin kokemuksiin myönteisesti
[7].
Sähköisten työvälineiden
kehittämisessä sosiaalityön tuntemus koettiin tärkeäksi lähtökohdaksi.
Kehittämisessä mukana olevat kertoivat, että on oleellista löytää
toimintatapoja, jotka sopivat sosiaalityön käytänteisiin ja sisältöihin. Kun
kehittämisen koetaan nivoutuvan työn arkeen, mahdollisuus kehittämisen
onnistumiseen lisääntyy [8]. Haastateltavat kokivat, että niin perustyössä kuin
kehittämisessä täytyisi löytyä aikaa tehdä työtä sosiaalityön tavoitteiden
mukaisesti. Sosiaalialan ammattilaisten hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että
työtä on mahdollista tehdä ammattieettisesti. Kuten perinteinen kasvokkain
tehtävä työ, myös erilaisissa verkkoympäristöissä työskentely vaatii eettistä
pohdintaa. Siinä työyhteisölliset voimavarat voisivat tukea työntekijöiden
mahdollisuuksia toimia arjessa työn ammattieettisten ohjeiden mukaisesti [7].
Kaikkien
haastateltavien kokemuksissa tuli esiin asiakkaiden osallisuus. Haastateltavien mukaan
asiakkaan etu ja tarpeet ovat kehittämisen lähtökohtana, ja oman työn
kehittäminen liittyi asiakastyön sujuvoittamiseen. Asiakkaan osallisuus näkyy
vahvana nykyisessä sosiaalihuoltolaissa [9]. Asiakkaille sähköinen asiointi voi
olla väylä, jonka avulla hän vaikkapa tavoittaa työntekijän helpommin.
Rakenteellisen sosiaalityön näkökulmasta verkon kautta voi tuoda esiin tietoa
erilaisista sosiaalisista kysymyksistä. Internet voi näin tukea
vaikuttamistyötä. Kasvokkaista työtä tai puhelinpalvelua tulisi kuitenkin olla
tarjolla verkossa tapahtuvan työn rinnalla asiakkaiden tarpeiden mukaisesti
[10].
Osallisuuden tukemisessa
olisi hyödyllistä olla tietoinen työntekijöiden positiivisista voimavaroista,
joiksi haastateltavien kertomat kokemukset sosiaalityön tuntemuksesta, halusta
tehdä parhaansa työssä ja kehittämisessä, kiinnostuksesta kehittämiseen,
kokemuksesta kehittämisestä ja sosiaalityön kokemisesta kehittämismyönteiseksi
alustaksi tulkitsen.
Sosiaalityön sähköisten palveluiden kehittäminen ei vaadi
sosiaalityön ammattihenkilöiltä erityisen syvää informaatioteknologista
osaamista, tärkeämpää on tuntea sosiaalityötä ja asiakkuuksia
Sähköisten työvälineiden
kehittämisessä mukana olevat haastateltavat kertoivat kokemuksenaan, ettei
kehittäminen vaadi erityisen syvää informaatioteknologista osaamista, vaan
tärkeämpää on tuntea sosiaalityötä ja asiakkuuksia. Sosiaalialan työolojen
kehittämistä voisi tarkastella myös tiedontuotannossa ja ohjauksessa toimivien
rakenteiden näkökulmasta, jolloin olisi mahdollista arvioida työmenetelmien
toimivuutta, omaa työtä ja toiminnan edellytyksiä ja edistää työn mielekkyyden
ja hallittavuuden kokemusta. Työn kehittämisen tulisikin määrittyä yhteiseksi
vastuuksi, jossa lähtökohtana olisi dialogi asiakkaiden, työntekijöiden,
esimiesten sekä poliittisten päättäjien kesken [11].
Osa haastateltavista
koki sähköisten työvälineiden kehittämisessä olevan myös uhkia. Useilla
asiakaskanavilla työskentelyn ajateltiin voivan lisätä painetta työssä. Uusien sähköisten palvelujen käyttöönotossa
tarvitaankin pitkäjännitteisyyttä ja myös riittävää opastusta [12].
Sosiaalityössä sähköisten työvälineiden lisääntyminen tuonee mukanaan tarpeen
selvittää työhyvinvointia informaatioergonomian avulla. Informaatioylikuorma
voi lisätä kokemusta stressistä ja heikentää työhyvinvointia. Työntekijälle voi
tulla niin sanotun teknostressin oireita. Informaatioergonomialla pyritään
saamaan informaatiokuorma säilymään hallittavana. Tarkoituksena on edistää
työhyvinvointia ja työn tuloksellisuutta kehittämällä työpaikalle
informaatioteknologiaan liittyen yhteisiä pelisääntöjä [13].
Koulutuksen tarvetta
voisi pohtia perinteiseen sosiaalityön asiantuntijuuteen liittyvien niin
sanottujen e-osaamisalueiden mukaan. Verkossa työskennellessään tarvitaan
osaamista verkkovuorovaikutuksesta. On hyödyllistä tietää etiikasta internetissä
ja teknologiasta menetelmänä ja välineenä. Myös valmiuksia verkkotyöskentelyyn
ja teknologiaperusteisten muutosten huomiointiin sosiaalisissa suhteissa
tarvitaan. Työntekijän motivaatio, varautuminen teknologian avulla
työskentelyyn sekä valmius käyttää järjestelmiä ovat tärkeitä. Tutkimuksellinen
e-osaaminen tarkoittaa valmiuksia tarkastella teknologiaa hyödyntäviä
toimintoja monitieteellisesti ja hyödyntää teknologian tuomia mahdollisuuksia
tutkivan ammattikäytännön osana. Innovatiivinen e-osaaminen auttaisi muun
muassa hyödyntämään teknologiaa uusien käytänteiden luomisessa, teknologian
käyttämisessä työkaluna ja verkkoympäristössä asiakkaan kohtaamisessa [14].
Digitalisaatio tarkoittaa sosiaalityön näkökulmasta laajempaa
muutosta kuin vain palveluiden sähköistämistä
Tulevaisuuden haasteena
on kartoittaa, millaista e-osaamista työntekijät kokevat tarvitsevansa
työtehtävien hoitoon digitalisoituvassa työympäristössä. Digitalisaatio
tarkoittaa laajempaa muutosta kuin vain palveluiden sähköistämistä. Yhden
kohdan digitalisoituminen tarkoittaa koko laajan verkoston muuttumista
ympärillä. Digitaalisia palveluja kehitettäessä tärkeää olisi pyrkiä
ymmärtämään syvällisesti asiakkaita ja uusia tietotekniikan mahdollisuuksia.
Tällainen työ edellyttää yhteistyötä yli perinteisten rajojen [15].
Sosiaalityötä ajatellen vuoropuhelun areenoita eri ammattialojen, kuten
sosiaalityön ja tietotekniikan ammattilaisten, kesken tarvitaan sähköisten
työvälineiden kehittämisessä, mitä eräs haastateltava ehdottikin. Samalla
työntekijän osallisuuden kokemus kehittämiseen liittyen voisi lisääntyä.
Vaikka teknologian
muutos on ollut huimaa, ihmisillä on suhteellisen pysyvä tapa rakentaa
käsityksiään teknologioista ja arvottaa teknologiaa. Noora Talsin [16] mukaan
ihmisen teknologiasuhde, häntä ohjaava tapa orientoitua teknologiaan, sen
käyttämiseen ja muutoksiin, vaikuttaa suhteellisen pysyvältä ja vakiintuneelta.
Vaikuttaa siltä, ettei teknologiasuhde muutu, vaikka uudet teknologiat toisivat
runsaasti uusia mahdollisuuksia. Ne voivat jäädä käyttämättä, jos ne eivät
palvele perimmäistä suhtautumista teknologiaan, esimerkiksi ajatusta
hyötykäytöstä. Toisaalta teknologinen imperatiivi paineena käyttää teknologiaa
voi ohjailla ihmistä normatiiviseen tapaan elää, kuluttaa ja toimia
teknologisoituvassa maailmassa. Tämä ohjaavuus paljastuu, kun ihminen ei
jostain syystä voi tai ei halua käyttää teknologioita, jotka on määritelty
keskeiseksi. Tässä on toisaalta ihmisen toivo: on mahdollisuus määrittää
suhtautumista teknologiaan omien arvojen mukaisesti. Sosiaalityössä sähköisten
työvälineiden kehittämisessä se voisi näkyä vahvana sosiaalisen puolesta
puhumisena, asiakkaan osallisuuden tukemisena ja mahdollisuutena tehdä työtä
ammattieettisesti.
Anne Kellokumpu
Lapin yliopisto, eSosiaalityön
maisterikoulutus
Lähteet:
[1] Nurmela, Juha & Kohvakka, Rauli 2017:
Kotitaloudet digitalouksiksi. Teoksessa Lehti, Matti & Rossi, Matti 2017:
Digitaalinen Suomi. docplayer.fi/16154633-Kotitaloudet-digikotitalouksiksi
html. Viitattu 22.9.2017.
[2] Tilastokeskus 2016:Väestön tieto- ja
viestintätekniikan käyttö 2016.
https://www.stat.fi/til/sutivi/2016/sutivi_2016_2016-12-09_fi.pdf.
Viitattu 22.9.2017.
[3] Castells, Manuel
2000: The Rise of Network Society. Second Edition. Blackwell
Publishing.
[4] Watling, Sue &
Rogers, Jim 2012: Social Work in a Digital Society. Sage Publication.
[5] Reamer Frederic G.
2013: Social Work in a Digital Age: Ethical and Risk Management Challenges.
Social Work VOLUME 58/ https://pdfs.semanticscholar.org/f192/380e99c91d72ac52fd76670d4ceefc0853a7.
pdf. Viitattu 22.9.2017.
[6] Raivio, Helka & Karjalainen, Jarno 2013:
Osallisuus ei ole keino tai väline, palvelut
ovat! Osallisuuden rakentuminen 2010-luvun
tavoite- ja toimintaohjelmissa. Teoksessa Taina Era (toim.) Osallisuus –
oikeutta vai pakkoa, 12–17. Era T. (Ed)., (2013). Osallisuus -
oikeutta vai pakkoa?. , In: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 156/2013,
Jyväskylän ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-951-830-280-6.
Viitattu 22.9.2017.
[7] Mänttäri-van der Kuip, Maija 2015b:
Sosiaalityöntekijöiden työyhteisölliset voimavarat subjektiivisen
työhyvinvoinnin selittäjinä kunnallisessa sosiaalihuollossa. Työelämän tutkimus
– Arbetslivsforskning 13 (1) – 2015.
[8] Heinonen, Hanna 2007: Kohti syvempää
ymmärrystä sosiaalityössä. Tutkiva ja arvioiva työote sosiaalityöntekijöiden
jäsentämänä. SOCCAn ja Heikki Waris -instituutin julkaisusarja nro 16. www.sosnet.fi/loader.aspx?id=ca0840f2-fdf4-4bd2-910e-2298a3af21c4.
Viitattu 22.9.2017.
[9] Sosiaalihuoltolaki 30.12.2014/1301.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141301
[10] Talentia 2017b: Arki, arvot ja etiikka.
Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. Punamusta Oy.
[11] Yliruka, Laura & Koivisto, Juha &
Karvinen-Niinikoski, Synnöve (toim.) 2009:
Sosiaalialan työolojen hyvä kehittäminen.
Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2009:6. Verkkojulkaisu.
https://www.julkari.fi/handle/10024/112301.
[12] Heikkonen, Hanna & Ylönen, Katri 2010:
Verkkopalveluiden hyödyntäminen
sosiaalialan työssä. Teoksessa Anneli Pohjola
& Aino Kääriäinen & Sirpa Kuusisto-Niemi (toim.) 2010: Sosiaalityö,
tieto ja teknologia. WS Bookwell Oy. Juva, 128.
[13]. Manka, Marja-Liisa & Manka, Marjut
2016:Työhyvinvointi. Balto print. Liettua.
[14] Kilpeläinen, Arja & Sankala, Jukka
2010: e-Osaaminen sosiaalityön asiantuntijuutta rakentamassa. Teoksessa
Pohjola, Anneli & Kemppainen, Tarja & Väyrynen, Sanna 2012:
Sosiaalityön vaikuttavuus. Tampere: Juvenes Print, 285.
[15] Liikenne- ja viestintäministeriö 2017:
Liikenteen ja viestinnän digitaaliset palvelut
esteettömiksi.Toimenpideohjelma 2017–2021.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79917/LVM_08_17_Liikenteen_ja_viestinnan_digitaaliset.pdf?sequence=1.
[16]
Talsi, Noora 2014: Kodin koneet. Teknologioiden kotouttaminen, käyttö ja
vastustus.
http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-1376-0/urn_isbn_978-952-61-1376-0.pdf.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Voit kommentoida kirjoitusta omalla nimelläsi, käyttäjätunnuksellasi tai anonyymisti.
Kiitos osallistumisesta keskusteluun!